Blog Layout

Koira työparina psykoterapiassa

tammik. 16, 2021

Koiran työ alkaa siitä, että se ottaa asiakkaan vastaan iloisesti ja hallitusti. Se odottaa omalla viltillään ja sitten kun saa luvan tervehtii tökkäämällä nenän käteen. Joskus koira voi olla liiankin innokas ja odottaminen on vaikeaa. Nämä ovat tuttuja tunteita useille lapsillekin ja niistä paljon puhutaan. Miksi on tärkeä odottaa? miksi on jotkut säännöt? Sääntöjä on terapiassa kuitenkin vähän: tärkeimmät ovat ne, että ollaan paikalla, kun on sovittu ja kukaan ei saa satuttaa tahallaan. Kenenkään ei ole pakko tehdä mitään harjoituksia, kieltäytyä saa. Koiralta odotan kohteliasta kieltäytymistä, lapset/ nuoret saavat terapiassa olla myös epäkohteliaita. Tä-rkeintä on, että saa ilmaistua omaa tunnetilaa ja silloin kun sitä harjoittelee voi tulla kaikenlaista ilmaisua.


Tervehtimisen jälkeen alkaa koiralla vapaampi osuus. Se voi itse valita mitä tekee. Tässä koirat ovat hyvinkin erilaisia. Nipsi on aktiivisempi hakeutumaan seuraan ja odottaa jotakin tekemistä. Usein lapsen kanssa pohditaan mikä on sen päivän tunnelma, onko meillä edelliseltä kerralta jotakin suunnitelmaa mitä on sovittu tehtäväksi. Ja jos on, niin miten toteutetaan. Eli harjoittelemme suunnittelua ja toteutusta. Ei toimita vain impulsiivisesti, vaan mietitään. Koira voi valita onko se mukana ja useimmiten on. Hyvin harvoin ne vetäytyvät pois ja usein silloin kun näin tapahtuu, on tunnelmassa jotakin joka saa ne poistumaan tai sitten koira vaan on väsynyt eikä jaksa. Ja siitäkin saamme tärkeän keskusteluaiheen, mikähän sillä on, kun se nyt lähti omalle pedille tai verhon taakse nukkumaan? Vuk usein vetäytyy verhon taakse, etenkin jos sen mielestä ei ole jotakin kiinnostavaa tekeillä. .

On tärkeä pohtia yhdessä koiran toimintaa monelta kannalta, mitä kaikkea tulee mieleen sen ensimmäisen tulkinnan lisäksi. Ainoita oikeita tulkintoja ei ole, mehän arvailemme. Arvailu, oletusten tekeminen on mielen ”jumppaa”. Mitä joustavampi mieli on, sitä useamman vaihtoehdon voi löytää. Vaihtoehdot mitä tulee mieleen, kertoo siitä mitä meillä on mielessä juuri sillä hetkellä. Etenkin lapset löytävät helposti yhteyksiä omaan elämäänsä kokemuksista koiran kanssa. Kun voimme yhdessä miettiä näitä voi löytyä ymmärrystä olemassa oleviin pulmiin.


Keskustelu ja ymmärretyksi tulemisen kokemus turvallisessa vuorovaikutussuhteessa on psykoterapian yksi auttava tekijä. Koiran tai yleensä eläimen mukana olo tuo erilaisia tilanteita, sekä helpottaa suhteen syntymistä lapsen ja etenkin nuorisoikäisen kanssa. Tunnilla voi tapahtua yllättäviäkin asioita ja minun työni psykoterapeuttina on antaa syntyville kokemuksille ja tunteille nimiä. Laajentaa niitä lapsen maailmaa ja elämää koskeviksi. Koirille on syntynyt luonnostaan erilaisia taitoja ja tarkoituksia, mitä kunkin koiran kanssa on helpompi harjoitella. Joskus myös molemmat koirat ovat mukana, jolloin esim sisaruskateus tai kaveririidat nousevat keskusteluun helposti. Koira luo tilanteita, minun työtäni on kuvata ja sovittaa syntyneet tilanteet sekä keskustelu niin että ne ovat tavoitteiden mukaisia.


Kun koira työskentelee vapaasti, se pystyy auttamaan minua ja asiakasta löytämään uusia näkökulmia. Jos koira tekisi valmiita harjoituksia, minun käskystäni, pysyisimme siinä mitä minä tiedän/ osaan olettaa. Silloin emme löytäisi mitään uutta. Myöskään asiakas ei löytäisi uutta, vaan oppisi ”puhumaan terapiaa” kuten eräs asiakas minulle kuvasi omaa tapaansa yrittää olla ”hyvä potilas”. Silloin oppii vastaamaan oikein, ilman että sillä on yhteyttä omaan itseen ja aitoa vaikutusta omiin hankaliin tunteisiin.


Kun terapiatunti alkaa olla lopuillaan, valmistelen sitä jo vähän ennen, eli ”kohta meidän täytyy lopettaa”. Jolloin sekä koira että asiakas osaavat varautua, että tunti päättyy. Jos koira on ollut lepäilemässä, se tulee tässä kohdin luo. Kun asiakas lähtee, olemme vilkuttamassa ”hei hei” ja sanoitan sitä, että olemme täällä taas odottamassa sinua ensi kerralla. Terapiatunnit toteutuvat tiiviisti kerran tai kaksi viikossa, useamman vuoden ajan. Joten meistä tulee hyvin tuttuja ja syntyy syviä ystävyyksiä.

Tekijä Merja Torniainen 14 Mar, 2021
Peikko oli ensimmäinen työparini ja varmasti monella tapaa vähän harjoituskappalekin. Sen kanssa tehtiin asiat ensimmäistä kertaa, yhdessä opeteltiin. Peikolla oli hyvin tärkeä osa monen lapsen psykoterapiaprosessissa. Kaikki tuo oli minusta helposti ymmärrettävää, käsitettävää sekä käsiteltävääkin. Ihmeteltiin ja sanoitettiin, tehtiin uusiksi ja huomattiin että tällaisia taitoja tarvitsemme lisää, niitä opeteltiin. Joissain kohtaa jouduin toteamaan, että tämä olisi kannattanut tehdä toisin ja jatkossa tehdään. Mutta Peikon yllättävä sairastuminen ja kuolema ei ollut ymmärrettävää eikä helposti käsiteltävissä. Kesälomallamme neljä vuotta sitten, Peikko jouduttiin lopettamaan yllättäen. Siltä löytyi kasvain ja leikkauksessa selvisi, että se on levinnyt niin, ettei Peikkoa voitu auttaa. Loman loputtua olin sen edessä, että useat lapset odottivat tapaavansa minut ja Peikon taas. Näinhän olin aina lomalle jäädessämme (ja aina tunnin päättyessä) luvannut ”me odotamme sinua täällä”. Tämä oli itselle täysin uusi, yllättävä tilanne, johon en ollut valmistautunut edes tiedollisesti. Koulutuksissa, artikkeleissa, keskusteluissa keskitytään työskentelyyn ja vähän siihen, että aikanaan koira jää eläkkeelle työstä tai se ehkä on joskus sairaslomalla. Huomasin olevani kiukkuinen siitä, että kukaan ei ollut valmistellut minua tähän. Miksi tästä ei ollut tietoa? No miten olisi voinut olla? Elämää ei voi kontrolloida eikä suunnitella, silti meidän on tehtävä suunnitelmia ja lupauksiakin, joita emme ehkä voikaan pitää. Jouduin tilanteeseen, johon en ollut valmis, joka ei ollut tullut mieleeni, että voisin sellaiseen joutua. Niinhän me elämme, turvallisuuden ja kaiken kontrolloinnin oletuksessa. Psykoterapian yhtenä tärkeänä hoitavana tekijänä on suhde, joka syntyy. Sen syntymistä auttaa ja edellyttää ”setting” eli tila, aika ja rajat. Yksi rajoista on se, että terapeutin omat yksityisasiat ei tule terapiatunnille. Aikaan liittyvä tärkeä asia on, että se että kaikki osapuolet ovat paikalla silloin kun on sovittu. Ja minä lupasin, että ME odotamme sinua täällä. Nyt odotin minä ja minun oma suruni, jota en pystyisi pitämään poissa. Miten minä tästä selviän, en voi pitää lupauksiani, entä jos en pysty tekemään työtäni? Miten jaksan jakaa lasten surua pysyen turvallisena aikuisena? Tuntui että menetys oli isompi kuin mikään aikaisempi menetykseni, vaikka niitäkin on ollut. Aikaisemmin vain, jos menetys tai pettymys on ollut yksityiselämässä, on sen voinut sulkea pois työpäivän ajaksi ja taas työssä olevat pettymykset ja huolet voi ainakin osittain pitää poissa yksityiselämästä. Nyt tämä menetys oli kaikkialla. Loman aikana valmistauduin itkemisen lisäksi tulostamalla kuvia ja hankkimalla vihkoja. Ajattelin että voimme muistella, tallentaa tärkeimpiä kuvia vihkoon lasten mukaan otettavaksi. Isommat ehkä haluavat vain muistella ja katsoa kuvia mitä kaikkea on yhdessä tehtykään. Onneksi kuvasin ja kuvaan edelleen paljon yhteisiä tekemisiä terapiakäyttöön, joten kuvia Peikosta oli paljon. Tunneilla yhdessä itkien teimme vihkoja ja kerroimme tarinoita. Jaksoin itkeä ”hiljaa” kyyneleet valuen, enkä pelottanut lapsia kuten pelkäsin. Ennemminkin olin mallina, että surun voi kestää eikä aina tarvitse olla reipas ja iloinen. Kun surettaa silloin tulee itku. Itkua ja surua ei tarvitse selittää pois, senkin tunteen kanssa voi olla ja sitä tutkia. Missä kohtaa se tuntuu, mitä se sinulle merkitsee? Mitä muita suruja sinulla on nyt tai on joskus ollut? Me itkemme menetyksen tullen myös aikaisempia surujamme. Väsyin paljon enemmän kuin työssä yleensä, koska suru oli niin iso. Mutta Peikko antoi vielä viimeisen lahjansa omaehtoiseen työhönsä näin. Tuli mahdollisuus keskustella kuolemasta. Mitä sen jälkeen on? Missä Peikko on nyt? Mitä sinä siitä ajattelet? Onko se pelottavaa ja miksi lääkärit ei aina voi auttaa, vaikka haluaisivatkin? Missä hauta on? ja miksi Peikko on tuhkattu? Onkohan koirat siellä samassa taivaassa kuin minun läheiseni? ja kun tuli tärkeäksi tehdä muistelupaikka, se rakennettiin yhdessä. Myös Nipsi pääsi muistelemaan ja pohdimme, sureeko Nipsikin? Eikä aina ole kaikkiin kysymyksiin vastauksia.
Tekijä Merja Torniainen 29 Jan, 2021
Mitä merkityksiä on sillä, miten puhumme ja mitä sanoja käytämme? Psykoterapiassa käsitellään asiakkaan vaikeita asioita, psyykkistä kärsimystä. Monesti kärsimys on vailla sanoja ja näkyy ehkä vain toiminnassa. Lasten ja nuorten kanssa on usein myös niin, että vielä kaikille asioille ja tunteille ei ole sanoja olemassakaan. Tarvitsemme sanoja omaan ajattelemiseemme ja tunteiden kuvaamiseen toiselle. Sanoihin liittyy myös paljon erilaisia tunnetiloja, merkityksiä. Erilaisia eri ihmisille. Siksi kiinnitän paljon huomiota siihen, mitä sanoja käytän. Mitä sanoja käytän koirasta, joka työskentelee kanssani, sekä siihen miten puhun koiralle, millä sanoilla ohjaan, jos se on tarpeen. Esimerkiksi ”ei” sanaan itselläni liittyy helposti kovin kielteinen tai kiukkuinen tunne, joka välittyy tilanteeseen. Sen sijaan koiralle joku toiminnan keskeyttävä ystävällinen sana ei tuo tilanteeseen kiukkuista tunnetta eikä huolestuta lasta.
Tekijä Merja Torniainen 06 Jan, 2021
Psykoterapian viitekehykseni on psykodynaaminen, jolloin työskentelyyn lähdetään asiakkaan mielenmaailmasta. Mennään ”sinne missä toinen on”, alussa valmiita ohjattuja harjoituksia ei juurikaan ole. Tutustumme rauhassa ja yhdessä etsimme. Nämä kirjoitukseni tulevat sisältämään paljon enemmän kysymyksiä kuin suoria vastauksia tai harjoituskuvauksia. Koirat ovat auttaneet löytämään kysymyksiä ja kuvauksia, joita ilman koirien mukana oloa en olisi ehkä osannut tehdä. Tai ainakin näiden löytyminen olisi kestänyt kauemmin. Näihin kysymyksiin on jokainen asiakkaista antanut omat vastauksensa ja keskustelut ovat siten olleet aina erilaisia ja antaneet eri asioita eri ihmisille. Koirat ovat tulleet tärkeiksi ystäviksi monille. Kuvaukset ovat enemmän minun ajatuksiani ja koiran väliintuloja, tarkkoja potilaskertomuksia en voi tietosuojasyistä kirjoittaa, se olisi myös väärin asiakkaitani kohtaan. Toisen kärsimystä pitää kunnioittaa, ei tirkistellä.  Olen jo pitkään miettinyt miten sitä mitä olen itse oppinut ja oivaltanut näiden vuosien aikana voisi jakaa toisten iloksi ja hyödyksi. Osa liittyy koiran valintaan, sen koulutukseen ja syntyvään suhteeseen. Osan jaan teemoittain työskentelyyn eri ihmisten haasteiden ja vaikeiden asioiden kanssa. Miten paljon koirat ovat auttaneet luomalla rauhoittavan ilmapiirin, toisaalta miten ne joskus tekevät ratkaisuja, jotka eivät miellytä. Koirat ovat olleet työparinani yli kymmenen vuotta, joten kokemusta ja harjoitusta tähän työmuotoon on tullut paljon koulutusten ja työnohjauksen lisäksi. On vaikea sanoa tarkkaa ajankohtaa mistä kaikki alkoi. Hevoset ovat aina olleet itselleni tärkeitä ja hakeuduin EASEL® koulutukseen vuonna 2009 ajatuksena mahdollisesti yhdistää hevosen kanssa työskentely osaksi psykoterapiaprosessia. Koulutuksessa oli mukana Sanna Makkonen Elmeri koiransa kanssa. Majoituimme yhdessä ja meistä tuli hyvät ystävät. Heräsin aamuisin tähän katseeseen ja siitä se sitten varmaankin alkoi.
Show More
Share by: